Naloga
Uvedba davčnih blagajn
Opis naloge
Uvedba e-davčnih blagajn (v kolikor se do konca leta izkaže, da se rešitev s programsko opremo ne obnese), e-računov
Učinki naloge / pričakovani rezultati
Ukrepi proti sivi ekonomiji predstavljajo eno vodilnih prioritet davčnega sistema. Za nadzor nad zaposlovanjem in delom na črno, ki predstavlja velik del sive ekonomije, je po veljavni zakonodaji pristojnih več vladnih resorjev. Davčna uprava Republike Slovenije (DURS), kot eden od nadzornikov, izvaja nadzor nad področjem s stališča davčne problematike. Ukrepi za preprečevanje sive ekonomije zajemajo tako okrepitev nadzora kot tudi zmanjševanje administrativnih ovir in davčno razbremenitev davčnih zavezancev.
Na področju postopkov za izpolnjevanje davčnih obveznosti in ukrepov za preprečevanje neplačevanja davkov so bile uveljavljene spremembe Zakona o davčnem postopku. Te se nanašajo predvsem na določitev uporabe računalniškega programa ali elektronske naprave, ki ne omogoča brisanja, popravljanja ali kakršnegakoli spreminjanja izvornega zapisa, shranjenega v napravi ali na drugem mediju, brez hrambe prvotnih podatkov in vseh poznejših sprememb. Ta ukrep pomeni rešitev, ki učinkuje na enak način kot t. im. davčne blagajne, je pa cenejša za davčne zavezance, kar pomeni, da ta rešitev ne predstavlja dodatnih administrativnih bremen in je finančno ugodnejša za zavezance, ki želijo poslovati v skladu z zakonom.
Po drugi strani ta ukrep, ki je polno zaživel s 1. 7. 2013, pomeni močno orodje države za povečanje stopnje prostovoljnega plačevanja davčnih obveznosti, skupaj z izvedbo aktivne medijske kampanje vključno s promoviranjem prostovoljnega plačevanja davčnih obveznosti, z napovedanimi aktivnostmi nadzora ter z objavo rezultatov nadzora. V izdelavi je tudi implementacija sistema za pošiljanje fotografij računov preko MMS sporočil, s katero želi država potrošnike spodbuditi, da zahtevajo račune za nakup blaga in storitev, da jih fotografirajo in v obliki brezplačnega MMS sporočila pošljejo na davčno upravo za namene nadaljnje obravnave.
Zagotavljanje preglednosti in sledljivosti finančnih transakcij sta pomembna ukrepa za preprečevanje davčnih utaj. Siva ekonomija je tesno povezana z neevidentiranim poslovanjem. Razvoj elektronskega poslovanja je poleg nedvomnih prednosti za razvoj gospodarstva prinesel tudi nekatera nova tveganja. Za izboljšanje stanja na obravnavanem področju je potrebno seznanjati vse deležnike o ustreznih načinih za shranjevanje podatkov v elektronski obliki in tveganjih, ki se pojavljajo v zvezi s tem. S to temo je povezano tudi izdajanje e-računov. Že obstoječi davčni predpisi določajo, da morajo davčni zavezanci uporabljati tehnologijo in postopke, ki v zadostni meri onemogočajo spremembo ali izbris podatkov, kar zajema tudi izdajanje elektronskih računov. Z zadnjo novelo Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1G) so se odpravile ovire za elektronsko izdajanje računov ter zagotovila enaka obravnava elektronskih in papirnih računov, kar naj bi omogočilo popoln prehod na izdajanje elektronskih računov. Zasledovali so se predvsem cilji poenostavitve, posodobitve in uskladitve pravil za izdajanje računov, kar naj bi ugodno vplivalo na podjetja, ob hkratnem zmanjševanju možnosti za davčne utaje. Pri tem je potrebno izkoristiti prednosti tehnologij, ki jih podjetja že uporabljajo, s tem pa prispevati k zmanjševanju stroškov poslovanja in povečanju učinkovitosti. Z zadnjo novelo Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1G) so bile odpraviljene ovire za elektronsko izdajanje računov. Prav tako se je zagotovila enaka obravnava elektronskih in papirnih računov, kar naj bi omogočilo popoln prehod na izdajanje elektronskih računov. Zasledovali so se predvsem cilji poenostavitve, posodobitve in uskladitve pravil za izdajanje računov, kar naj bi ugodno vplivalo na podjetja, ob hkratnem zmanjševanju možnosti za davčne utaje. Pri tem je potrebno izkoristiti prednosti tehnologij, ki jih podjetja že uporabljajo, s tem pa prispevati k zmanjševanju stroškov poslovanja in povečanju učinkovitosti.